Informujeme rodiče


     Kroužky - od října 2017

                        

Tenis: Po - 13.00-15.00 hod. - od 20.10.2017

Angličtinka: Po - 13.00-14.00hod.(dvě skupiny) pro oddělení Broučci a Poutníci

Notička: St - 12.30-13.30 hod.(hudebně - taneční kroužek)

Pohybovky: Čt - 13.00 - 14.00

Flétna: St - 14.00 - 14.30

            Pá - 14.00 - 14.30



Ostatní nabízené aktivity si p. uč. organizují ve své třídě.    




          Výsledek obrázku pro kreslené děti                  
                             Básnička o školce


                            Do školky se těšíme
                            s radostí tam běžíme
                            čekají nás kamarádi
                            hrajeme si spolu rádi.

                            Malujeme, kreslíme,
                            zpíváme a cvičíme
                            stříháme a lepíme
                            stavebnice stavíme.

                            Učíme se hodní být,
                            kamarády nezlobit.

Prázdiny už s létem končí a my se všichni společně těšíme na váš návrat zpět. 
              Takže v září: hurááá!!!


Výsledek obrázku pro smajlíci


-----------------------------------------------------------------













Děkuji všem šikovným dětem za vydařené vystoupení na Bělotínských slavnostech a rodičům za podporu a spolupráci.

Alena Paulovičová



 Otevírání jarní výstavy 



Pískování mandal :-)


  
      
   

  
  



--------------------------------------------------------
    Naše školička se  zapojila do projektu - 

"CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM"

Do projektu se můžete zapojit s námi, budeme rádi.

http://celeceskoctedetem.cz/pro-rodice

a

  "VOJENSKÉ LESY A STATKY DĚTEM"


-  O LESE, LESNICTVÍ, JEHO OBYVATELÍCH I VŠEM, CO SE DÁ V PŘÍRODĚ ZAŽÍT A DĚLAT

Projekt státního podniku zřízeného ministerstvem obrany obsahuje soutěže, úkoly, kvízy i další prvky prezentace, chce motivovat děti a žáky, aby trávili více času mezi stromy.

______________________________________________________________________



Rozvoj grafomotoriky

Jak správně držet tužku:

Psací náčiní se drží třemi prsty:
palec lehce skrčený přidržuje tužku zleva svým polštářkem
prostředník přidržuje tužku zprava boční stranou svého prvního článku
ukazovák 2 - 3 cm od hrotu pera, lehce ohnutý přidržuje tužku shora.

Nejprve učíme děti jednotlivé prsty pojmenovat. Úchop pak navozujeme pomocí těchto činností: sbírání kuličky z papíru třemi prsty, vhazování korálků do lahve s úzkým hrdlem, napodobujeme uždibování těsta (plastelíny), solení polévky, makování vdolků atp.Dítěti správný úchop předvedeme, učí se ho napodobovat k zafixování úchopu lze využívat trojhranné tužky, pero Tornádo, umělohmotnou trojhrannou násadku na tužku, která má trojhranný průřez.

Postup při rozvoji grafomotoriky:


I. Uvolnění ramenního kloubu.

1. dítě kreslí na svislé ploše (balící papír upevněný na stěně ve výšce brady, tabule) můžeme doplnit říkankou (kreslení do rytmu), obtahuje kresebný cvik
2. kreslí rukou do vzduchu, pak samostatně na svislou plochu
3. může kreslit prstem do písku, krupice, lze využívat i prstové barvy

II. Dítě kreslí vkleče (nesmí si u toho sedat na paty) na vodorovné ploše (arch balícího papíru na zemi). Doba provádění těchto cviků by neměla překročit 5 minut, důležité je každodenní procvičování.

1. uvolnění loketního kloubu

III. Dítě kreslí ve stoje u stolu tak, aby se nemuselo předklánět, nebo vsedě, kdy má po celou dobu činnosti zdvižený loket nad stolem.

IV. Rozvoj jemné motoriky - uvolňování zápěstí.
1. kreslení vkleče s oporou druhé ruky
2. dotyky tužkou (tečkování), obtisky štětcem

3. krátké svislé čáry shora dolů, klubíčka, kružnice, ovály, směrové čáry, vodorovné čáry, svislá dolů, horní oblouk, dolní oblouk, kličky - tato cvičení jsou vhodná u dětí s dysgrafií či grafomotorickými obtížemi zařazovat před každým domácím úkolem


                

Ostatní nabízené aktivity si p. uč. organizují ve své třídě

(jóga, relaxační hry, keramika, výtvarně-pracovní činnosti, grafomotorika,zdravý životní styl, dramaťáček...)



 

Rozpis akcí na školní rok 2017/2018

Září

Neztratím se!


Vědomostní úkoly - orientace v okolí školy (škola, kostel, hřiště, obecní úřad, pošta, středisko, nádraží, domov seniorů…)


Říjen

Dobroty ze sadu

Vyletěl si drak až do oblak


Plave ryba ve vodě

Vaříme, pečeme, zdobíme, tvoříme z ovoce a zeleniny

Příprava pohádkového draka, drakiáda

Dopravní hřiště

Výlov rybníku

Výroba akvárií

Listopad

Kouzelný podzim

Dýňáček


Adventní čas, už je tu zas

Výroba skřítků z přírodních materiálů

Tvoření z dýní

 

Výroba adventních věnců

Prosinec

Plavu ani nevím jak, nejsem ryba ani rak 

Mikuláš

Zpíváme pro babičky a dědečky

"Vánoce mám nejraději"

Vánoční besídky a akademie


Plavecký výcvik od 1.12.2017

Mikulášská nadílka

Prezentace vánočního pásma v Domově seniorů

Výroba adventních věnců a ozdob, zdobení školního stromečku

Akce pro veřejnost 

Leden

Sněhuláček panáček

Les v zimě


Zimní sporty - akce i ve třídě

Pozorování přírody v zimě, staráme se o zvířátka

Únor

Lyžování v Tošovicích

Plavu jako rybička    

Karneval, to je bál 

Lyžařský kurz

Kurz plavání

Výroba masek na karneval

Březen

Kniha a její tajemství - 

Vynášení Moreny 

Jaro ve své kráse  - malý fotograf

Návštěva knihovny


Třídní akce

Zachycení jara ve fotografiích - třídy

Duben

Velikonoční radovánky –

Já jsem malý zajíček...

Policie

Hurá, jdeme k zápisu!- 

Dopravní soutěž -  

Velikonoční dílničky

Pohádkové soutěživé dopoledne

 

Zápis do 1.tříd


Školní hřiště

Květen

Sokolníci, myslivci

Vítáme tě ve školce! 

Jaro ve své kráse – malý fotograf  a výstava - 

Akademie, besídky ke Dni matek -

.

Výlety


Zápis do MŠ 2018/2019

Zachycení jara ve fotografiích - třídy



Tématicky zaměřené hudební a taneční pásmo

Červen

Malý cestovatel 

Louka plná života a kvítí 


Oslava MDD

Pozorování přírody, výroba herbářů

Součástí programu jsou divadelní a hudební představení.

Rozpis akcí na školní rok 2018

Září

Nebojím se, neztratím se. 

 

 


Vědomostní úkoly - orientace v okolí školy (škola, kostel, hřiště, obecní úřad, pošta, středisko, nádraží, domov seniorů…)

Výlet za poznáním

Říjen

Ovoce a zelenina, to je přece prima! - 

Jedu ani nevím jak 

Draku Mraku, kde jsi? 

Kapr, ten se má - 

Vaříme, pečeme, zdobíme, tvoříme z ovoce a zeleniny

Dopravní hřiště

Příprava draka, drakiáda

Výlov rybníku

Listopad

Dýňování s polní paní - 

Skřítci lesníčci -

 

Adventní rozjímání - 

Tvoření z dýní

Výroba skřítků z přírodních materiálů

Plavání

Výroba adventních věnců

Prosinec

Mikuláš jede tmou s nadílkou - 

Zpíváme pro babičky a dědečky - ???

Vánoční dílničky

Vánoční besídky a akademie

Když jsme byli malí, rádi jsme si hráli - 

Mikulášská nadílka

Prezentace vánočního pásma v Domově seniorů

Výroba adventních věnců a ozdob, zdobení školního stromečku

Akce pro veřejnost – výstava hraček MŠ z let pamětníků i současné

 

Informace o úhradě stravného ve školní jídelně

Vážení rodiče,

Obec Bělotín a společnost SCOLAREST - zařízení školního stravování spol. s r.o. budou

od 1. 9. 2014 spolupracovat v oblasti školního stravování. Naším cílem je vytvořit

ve Vašich školách takový systém stravování, který je schválený krajskou

hygienickou stanicí, je provozovaný dle vypracovaného HACCP, splňuje normy

BOZP a PO. Jsme držiteli certifikátů ISO a dodržujeme postupy stanovené Scolarestem.

Náš přístup je inovativní, udržitelný do budoucna a je optimální z hlediska

nákladů. Uvědomujeme si, že stravování dětí je citlivým tématem, a proto bychom

Vás touto cestou rádi informovali o naší práci. Nejsme v oboru žádnými nováčky, vždyť v sektoru veřejného i soukromého školství působíme již 20 let a poskytujeme služby pro170 škol po celé České republice (od mateřských škol až po střední školy). Jsme zaregistrováni v síti školských zařízení a při své činnosti důsledně dbáme na dodržování platné legislativy, která se vztahuje ke školnímu stravování (spotřební koš apod.). Zejména pak dodržování nařízení ve Vyhlášce č. 107/2008 Sb., ve znění p.p., Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Můžeme Vás ujistit, že vaříme a sestavujeme jídelní lístky dle nejnovějších trendů dětské výživy. Naším zájmem je, aby se děti ve školní jídelně opravdu stravovaly. Díky týmu specialistů napříč naší společností se nemusíte obávat žádných experimentů. Vaříme čerstvá jídla dle školních receptur a zásadně nepoužíváme ostrá koření či přidané glutamáty a minimalizujeme smažená jídla.


NAŠE SLUŽBA:

• zavedeme moderní způsob stravování a přípravy jídel, garantujeme nabídku stravy

bohaté na vitamíny a odpovídající moderním trendům zdravé výživy

• rozsah stravování v MŠ - dopolední svačinka, oběd, odpolední svačinka, celodenní

pitný režim

• obědy budou pro všechny děti automaticky objednané, pro rodiče zůstává možnost

odhlášky telefonicky nebo e-mailem zr.7670@scolarest.cz den předem nebo na týž den

do 7.00 hodin u vedoucí školní restaurace

• zaznamenání odběru jídel se bude účtovat denně

• na kontě je možné denně sledovat výši zůstatku k úhradě stravného

• do 20. dne v měsíci je nutné vložit na konto finanční prostředky


CENÍK MŠ - navýšení ceny obědů od 1.1.2016

věk 3-6 let  32Kč

věk 7let      35 Kč

Přihlášky jsou k dispozici v školní jídelně.

   

 Vaše dotazy ráda zodpoví:

Blanka Horníková - vedoucí školní jídelny  tel.číslo 731 438 432

 

Základní škola a Mateřská škola Bělotín, příspěvková organizace 


Kritéria pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání 2017-2018

Do mateřské školy jsou přijímány děti od 2,5 - 6 let.

Informace:

Od 1. 9. 2017:

Pro děti, které do 31.srpna 2017 dosáhnou věku pěti let, je od září 2017 předškolní vzdělávání povinné.


Do mateřské školy zřízené obcí nebo svazkem obcí se přednostně přijímají děti, které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně čtvrtého roku věku, pokud mají místo trvalého pobytu, v případě cizinců místo pobytu v příslušném školském obvodu (§ 179 odst. 3)

Podle zákona č.561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, rozhoduje o přijetí dítěte do mateřské školy, popřípadě o stanovení zkušebního pobytu dítěte ředitel mateřské školy. Zkušební pobyt není možné dle § 34 odst. 3 školského zákona stanovit dítěti, pro které je předškolní vzdělání povinné.

O přijetí dítěte § 16 odst. 9, se zdravotním postižením, rozhoduje ředitel školy na základě písemného vyjádření školského poradenského zařízení, popřípadě také registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost. (ust. § 34 odst. 6 školského zákona).


Pravidla pro vyhlašování zápisu, podávání a vyřizování žádostí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání do MŠ Bělotín

 

  1. Termín zápisu je stanoven po dohodě  v měsíci květnu /v době mezi 1. -  16. květnem/
  2. Vyhlašuje se prostřednictvím vývěsky MŠ, informačními plakáty vyvěšených na veřejných místech, internetovými stránkami MŠ
  3. V době vyhlášeného zápisu se přijímají děti na následující školní rok.
  4. Místo přijímání žádostí  - kancelář vedoucí učitelky v hlavní budově MŠ ve 2.patře
  5. Zákonní zástupci při podání žádosti předloží:
  • žádost o přijetí (dostupná v kanceláři vedoucí učitelky)
  • občanský průkaz (případně rozhodnutí o osvojení dítěte, pěstounství, ...)
  • rodný list dítěte          
  • potvrzení lékaře, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci, mimo dětí v povinném ročníku předškolního vzdělávání
  • v případě zdravotně postiženého dítěte písemného vyjádření školského poradenského zařízení, popřípadě také registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost
  • v případě dítěte s odkladem povinné školní docházky rozhodnutí ředitele ZŠ o odkladu povinné školní docházky + případně zprávu z pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra /školského poradenského zařízení/

Postup při vyřizování žádostí

  1. Ředitelem nebo pověřeným pracovníkem MŠ je jednotlivým žádostem při zápise přiděleno registrační číslo a zahájeno správní řízení. 
  2. Po ukončení termínu zápisu jsou žádosti seřazeny podle ustanovení školského zákona a „Kritérií pro přijímání dětí MŠ Bělotín.
  3. V době do vypracování rozhodnutí má zákonný zástupce podávající žádost právo nahlížet do spisu.
  4. Do 30ti dnů od zahájení správního řízení je vypracováno rozhodnutí o přijetí či nepřijetí dítěte do MŠ.
  5. Rozhodnutí o přijetí bude vyvěšeno pod přiděleným registračním číslem na vývěsce MŠ,a na www. stránkách školy (po dobu 15 dní). Rozhodnutí o nepřijetí je zasláno poštou do vlastních rukou žadatele.

 


Ředitel školy stanoví na základě zákona č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 34 a správním řízení následující kritéria, podle kterých bude postupovat při rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole v případech, kdy počet žádostí podaných zákonnými zástupci dětí o přijetí překročí stanovenou kapacitu maximálního počtu dětí pro mateřskou školu: 


1. Organizace předškolního vzdělávání: 

Do předškolního zařízení jsou přijímány děti ve věku od 2,5 let do 6 let. (zákon 561/2004 Sb., školský zákon § 34 odst. 1).
  

2. Trvalý pobyt dítěte v obci, v které mateřská škola sídlí. 

Přednost k přijetí mají děti, které mají trvalý pobyt v Bělotíně a jeho přilehlých obcích. 


3. Dosažení věku dítěte 5 let v období od 1. září do 31. srpna následujícího kalendářního roku. 

Pro děti, které do 31.srpna 2017 dosáhnou věku pěti let, je od září 2017 předškolní vzdělávání povinné 



4. Zaměstnanost rodičů. 

Přednost při přijímání mají děti rodičů, kteří jsou zaměstnáni. 



5. Délka docházky do mateřské školy. 

Přednost při přijímání mají děti s celoroční a s celodenní docházkou před dětmi, které podle žádosti zákonných zástupců mají docházet do MŠ pouze část školního roku nebo je jejich délka docházky omezena na dobu nejvýše 4 hodiny denně nebo 5 dní v měsíci (zákon č.261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů v dávkových systémech státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi). 



6. V mateřské škole se již vzdělává starší sourozenec. 

Při přednostním přijímání sourozenců se vychází vstříc nenarušení sourozeneckých vazeb a také rodičům, kteří mohou doprovázet své děti pouze do jedné mateřské školy. 



7. Datum podáni žádosti. 

Jedná se pouze o pomocné kritérium, podle kterého by ředitel postupoval ve zcela výjimečných případech, kdy by musel rozhodnout mezi více žádostmi zákonných zástupců o přijetí dítěte a vyhodnocení podle předcházejících kritérií by bylo u všech žádostí shodné. 



O přijetí dítěte do mateřské školy rozhodne ředitel školy ve správním řízení bezodkladně, nejpozději do 30 dnů nebo do 60 dnů ve složitějších případech 

Při rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole bude ředitel mateřské školy brát v úvahu důležitost jednotlivých kritérií ve výše uvedeném pořadí 1. až 7. 


Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání mimo termín zápisu

Dítě může být přijato k předškolnímu vzdělávání i mimo termín zápisu (v průběhu školního roku), do naplnění kapacity školy.



V Bělotíně 24.4.2017                                                                                                         Mgr. Tomáš Navrátil 
                                                                                                                                         


                      Co Vás čeká :

    -zajímavý výchovně vzdělávací program ,,S láskou má svět naději"

    -nadšený kolektiv a profesionální pedagogický sbor

   - nabídka zájmových činností

     *angličtina hrou

     *tenisová školička

     *plavecká škola

     *výtvarně-keramická dílnA

      jóga

      grafomotorika     

     *hudebně-pohybový kroužek Notička

     *dramatická dílna

     * ZŽS -zdravý životní styl

     *spolupráce se ZUŠ

     *aerobik

     *fotbal

     *logopedická prevence

   - systematická příprava na vstup dítěte do 1. třídy ZŠ, úzká spolu-

     práce s ZŠ, obcí.

   - podpora pro nadané děti a děti vyžadující speciální potřeby

    - vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními

   - interaktivní tabule, motorická stěna

   - využití sportovního zázemí ZŠ, tělocvičny, hřiště a atletické dráhy

   - bohatý kulturní program, společné akce pro děti i rodiče

   - velmi dobrá podpora a spolupráce s obcí

   Dobře si uvědomujeme jak je důležité, pro rozvoj osobnosti 

  dítěte, zázemí ve kterém vyrůstá. Moderní interiér, vysoká 

   estetická úroveň nabízí nepřeberné množství příležitostí.

   Máte možnost se podílet na výchovně vzdělávacím plánu, 

   respektujeme potřeby rodiny. Neváhejte a přijďte se do naší školičky   

   podívat .

   Srdečně Vás zve ředitel Základní školy a Mateřské školy v Bělotíně

   Mgr.Tomáš Navrátil a kolektiv mateřské školy.

Školní řád

 

Úvod - všeobecné pojetí Školního řádu

Školní řád mateřské školy vychází z platných právních předpisů (zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, vyhláška 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání a jejich pozdějších změn. Tento školní řád upravuje organizační a provozní věci, řízení, partnerské vztahy a hlavně práva a povinnosti všech zainteresovaných - tzn. dětí, rodičů, zaměstnanců a všech partnerských subjektů.

Všichni níže jmenovaní mají při pohybu ve škole práva a povinnosti přesně vytyčeny tímto Školním řádem. Především zaměstnanci školy a také rodiče by měli stanovená práva a povinnosti důsledně dodržovat. Přispějí tím k tomu, aby děti vyrůstaly v klidném prostředí plném pohody, porozumění, bezpečí a jistoty, ale s jasně vytyčenými pravidly společného soužití.

Rodiče svým podpisem stvrzují, že se seznámili se Školním řádem  a uznali je závazným (vždy při nástupu dítěte do MŠ).

 Čl. I Práva a povinností účastníků předškolní výchovy a vzdělávání

1.            Základní cíle mateřské školy při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání a  školní vzdělávací program

Základní a Mateřská škola Bělotín je příspěvková organizace, která byla zřízena na základě zřizovací listiny dne 29. 11. 2002 k 1. 1. 2003 a je právním subjektem. Statutárním zástupcem školy je ředitel.

Škola je zařazena do sítě škol. Našim posláním je všestranná péče o děti předškolního věku, vycházející z projektu MŠ podporující zdraví a Kurikula MŠ. Úkolem je doplňovat rodinnou výchovu a v úzké spolupráci na ni pomáhat zajistit každému dítěti prostředí s dostatkem podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. Snažíme se smysluplně obohacovat denní program v průběhu jeho předškolního vzdělávání a poskytovat dítěti odbornou péči. Mateřská škola usiluje o to, aby prvopočáteční vzdělávání dítěte bylo stavěno na promyšleném, odborně podepřeném a lidsky a společensky hodnotném základě, a aby čas prožitý v kolektivu dětí byl pro něj radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem kvalitních a spolehlivých základů do dalšího života i vzdělávání. Má usnadňovat dítěti jeho další životní i vzdělávací cestu. Úkolem předškolního vzdělávání je rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání i okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení, stejně tak i učit žít dítě ve společnosti ostatních a přibližovat mu normy a hodnoty pro budoucí kvalitní život.

Stejně tak za důležité pokládáme vytvářet dobré předpoklady pro pokračování ve vzdělávání tím, že za všech okolností budeme maximálně podporovat individuální rozvojové možnosti dětí a budeme se snažit, aby v době, kdy bude dítě opouštět mateřskou školu dospělo k takové úrovni, která je pro něj individuálně dosažitelná – to vše v zájmu zajištění propojenosti a plynulé návaznosti na základní vzdělání. Na podkladě dlouhodobého a každodenního styku s dítětem i jeho rodiči může předškolní vzdělávání plnit i úkol diagnostický, zejména ve vztahu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami (integrace). Budeme se snažit nabídnout vhodné vzdělávací prostředí, pro dítě vstřícné, podnětné, zajímavé a obsahově bohaté, v němž se dítě může cítit, bezpečně, jistě, radostně a spokojeně, které mu zajistí možnost projevovat se, bavit a zaměstnávat přirozeným dětským způsobem. Budeme přihlížet k individuálně různým potřebám a možnostem jednotlivých dětí, včetně vzdělávacích a specifických potřeb. (RVP PV, 2004)

2. Základní práva dětí přijatých k předškolnímu vzdělávání

Vycházejí z Úmluvy o právech dítěte, zejména z čl.13 - svoboda projevu, čl. 19 – ochrana před násilím a zanedbáváním, čl.23 - postižené děti mají právo na řádný život v podmínkách zabezpečujících důstojnost, podporující sebedůvěru a umožňující aktivní účast dítěte ve společnosti, čl.27 – právo na životní úroveň nezbytnou pro jeho tělesný, duševní, duchovní, mravní a sociální rozvoj, čl.28 – právo na rovný přístup ke vzdělávání, čl.29 – právo na plný rozvoj osobnosti, právo na svobodnou hru.

Dítě má právo

  • aby mu byla společností poskytována ochrana, tzn. potřeba jídla, oblečení, místa k životu, lékařské pomoci, ochrany před lidmi a situacemi, které by je mohli fyzicky nebo psychicky zranit
  • být respektováno jako jedinec ve společnosti, tzn. slušné zacházení, i když nemá pravdu, právo na přátelství, na respektování jazyka, barvy pleti, rasy či sociální skupiny
  • na emočně kladené prostředí a projevování lásky, tzn. právo žít s každým se svých rodičů, pokud by mu to neuškodilo, právo mít někoho, kdo se ho zastane, právo být s lidmi, kteří ho mají rádi, právo na pozornost a vedení ze strany dospělých, právo dostávat i projevovat lásku atd.
  • být respektován jako jedinec s možností rozvoje, který si chce potvrzovat svoji identitu, tzn. právu vyrůst v zdravého tělesně i duševně, právo být veden k tomu, aby respektoval ostatní lidi bez ohledu na rasu, náboženství, apod., právo rozvíjet všechny své schopnosti a nadání, právo hrát si, právo na soukromí, na názor, atd.
  • být respektován jako individualita, která si tvoří svůj vlastní život, tzn. právo ovlivňovat rozhodnutí, co se s ním stane, právo na chování přiměřené věku, právo být připravován na svobodu, jednat a žít svým vlastním způsobem, právo spolupodílet se na vytváření pravidel ve společenství svých vrstevníků atd.
  • kdykoli se napít
  • jíst pouze tolik, kolik chce
  • kdykoli jít na WC, umýt si ruce, po jídle si vyčisti zuby
  • být vždy vyslechnut
  • tykat zaměstnancům školy a oslovovat je křestním jménem
  • na pomoc dospělého, když potřebuje
  • dle své potřeby kdykoli během dne si odpočinout
  • zvolit si hračku, hru, činnost nebo aktivitu dle svého přání a potřeby
  • jít navštívit kamarády do druhé třídy nebo si tam odejít hrát
  • být oslovován podle toho, jak je zvyklé nebo jak si přeje
  • dokončit hru
  • na respektování svého osobního tempa

·         Pokud je ve třídě mateřské školy vzděláváno individuálně integrované dítě, vytvoří ředitelka mateřské školy podmínky odpovídající individuálním vzdělávacím potřebám dítěte vedoucí k jeho všestrannému rozvoji.

3. Základní práva zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dě

Rodiče mají právo

  • na diskrétnost a ochranu informací, týkajících se jejich osobního a rodinného života
  • kdykoli navštívit třídu a pohrát si se svým dítětem
  • konzultovat výchovné i jiné problémy svého dítěte s učitelkou nebo ředitelkou
  • sjednat si hovorové hodiny nebo promluvit kdykoli s učitelkou přímo ve třídě (v naléhavých případech)
  • respektování rodiny ze strany školy
  • přispívat svými nápady a náměty, zasahovat do koncepce a výchovně-vzdělávacích plánů školy v souladu s Ústavou o právech dítěte a jeho dalšími právy
  • zapojit se do dění mateřské školy, aktivně se ho účastnit a být informováni o záměrech a koncepci školy
  • kriticky se vyjadřovat k veškeré práci školky, a to i anonymně (v botové šatně je košíček)
  • požádat o individuální úpravu pravidel stanovených ve školním řádu MŠ
  • připomínkovat jídelníček, degustovat jídlo
  • účastnit se akcí pořádaných školou
  • půjčovat si odbornou literaturu a požádat o odbornou radu

4. Povinnosti zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dětí

Rodiče mají povinnost

  • vymezuje Zákon č.94/1963 Sb. o rodině
  • respektovat tento Školní řád a další dokumenty výchovně-vzdělávací práce
  • vodit dítě do MŠ v době od 6:30 do 9:00 hodin
  • každodenně se informovat o dění ve školce čtením nástěnky u vchodu do třídy
  • předávat dítě učitelce přímo do třídy, informovat a spolupracovat s učitelkou tak, aby opravdu byla zajištěna péče o dítě v součinnosti s rodinou
  • vyzvedávat dítě osobně nebo jinou pověřenou osobou na základě zmocnění
  • vodit do MŠ dítě pouze zdravé a respektovat rozhodnutí učitelky, že do MŠ nepřijme dítě se známkami nemoci
  • neprodleně ohlásit MŠ informaci o tom, že se v rodině vyskytla infekční choroba
  • oznámit všechny změny v osobních datech dítěte, změny tel. čísel, zdravotní pojišťovnu, bydliště atd.
  • vhodným oblečením a bezpečným obutím,( zejména při sportovních aktivitách v tělocvičně), umožnit dětem volný a bezpečný pohyb nejen ve třídě, ale především venku
  • upozornit učitelku na vše, co se týká momentálního fyzického i psychického stavu dítěte (špatná noc, nevolnost, hádky, úmrtí v rodině, rozvod atd.)
  • omluvit nepřítomnost dítěte v MŠ buď telefonicky nebo písemně (do sešitu v šatně u kalendáře) nejpozději ten den do 12 hodin (odhlášení stravy na další den) nebo co nejdříve (3 dny bez omluvy hlásí paní učitelka dítě ke stravování, čtvrtý den ho automaticky odhlašuje ze stravování)
  • včas (do 10. dne následujícího měsíce) uhradit stravné
  • včas zaplatit úhradu za předškolní vzdělávání
  • nejpozději do 16:30 hodin si vyzvednou svoje dítě z MŠ, a to tak, aby v 16:35 už mohla být budova uzamčena
  • svým podpisem potvrdit, že se seznámili se Školním řádem
  • svým podpisem potvrdit bezinfekčnost dítěte při nástupu do Mš
  •  rodiče oznámí písemnou formou řediteli školy trvalé přerušení docházky dítěte do MŠ   (stěhování, ztráta zaměstnání, jiný důvod...), uvedou datum ukončení docházky a všechny ostatní náležitosti / viz příloha 2 / O ukončení předškolního vzdělávání může rozhodnout ve správním řízení ředitel školy. Rodiče, kteří neoznámí písemnou formou škole skutečnost (jak je výše uvedeno), že dítě již dále nebude navštěvovat MŠ, jsou povinni uhradit školné za celou dobu nepřítomnosti
  • Poučit dítě o pravidlech chování při pobytu v mateřské škole , která si kolektiv třídy stanovuje na začátku školního roku (pravidla se mění dle aktuálních potřeb ve třídě)
  • po dokončení hry uklidit hračku zpět na své místo
  • po ukončení činnosti uklidit prostor (odstřižky,papír,předměty použité k činnosti apod.)
  • být samostatný při používání WC a při hygieně (splachovat,umýt si ruce, vyčistit zuby – hlavně starší děti)
  • oznámit paní učitelce to, když chce odejít ze třídy (kam)
  • dodržovat hygienu hlasu, neskákat do řeči
  • upevňovat společenské návyky (poděkovat, požádat o pomoc, pozdravit, vykat příchozím z venčí, nepoužívat vulgární výrazy, neposmívat se, neubližovat apod.)
  • neničit práci ostatních
  • dodržovat bezpečnostní pravidla, zejména při tělovýchovných aktivitách – nářadí, žebřiny, herní prvky na zahradě, ve třídě neběhat mezi stoly, v umývárně a na WC a v šatnách, dbát opatrnosti při práci s nůžkami, štětcem, jehlou, kladivem, nožem atd., neházet míčem ve třídě, bez dozoru dospělého nedělat kotoul, nelézt na ribstol a žebřík, neskákat z výšek atd.
  • chovat se k druhým dětem tak, aby jim neublížilo (umět se omluvit, chovat se emfaticky)
  • pomoct (pokud je to v jeho možnostech) jinému dítěti např. s oblékáním, s úkolem, s nějakou činností, radou atd.
  • konflikty řešit ústní domluvou za pomocí výtvarně znázorněných pravidel

Práva a povinnosti všech zainteresovaných

Práva

  • vychází z Úmluvy o právech dítěte a z Listiny práv a svobod
  • na vlastní názor
  • být respektován
  • být vyslechnut
  • přístup do školy
  • přístup do třídy
  • svobodně se vyjadřovat k výchovně –vzdělávací práci (Projekt a Kurikulum MŠ)

Povinnosti

  • respektovat výchovně- vzdělávací práci (Projekt a Kurikulum MŠ

 

 

Všichni zaměstnanci školy mají právo

  • odmítnout požadavky rodičů na přístup k dětem, pokud by byly v rozporu s Úmluvou o právech dítěte
  • vyjadřovat se a navrhovat změny při plánování výchovné práce, při organizačních změnách
  • přestávku na práci po odpracování nejdéle 6 hodin (na 0,5 hod.)
  • se souhlasem ředitele je možnost zapůjčit si inventář (literaturu, hry, materiál potřebný pro výrobu pomůcek, atd.)
  • všichni mají povinnost:
  • dodržovat předpisy BOZP,PO
  • dodržovat pracovní kázeň
  • plnit příkazy ředitele školy (v případě zastupování, tak zástupce ředitele)
  • efektivně využívat pracovní dobu, příchod i odchod
  • oznámit řediteli neprodleně veškeré změny v osobních poměrech a další údaje,které mají význam pro pojištění u MSSZ, Zdravotních pojišťoven a FÚ
  • chránit majetek školy, správně hospodařit se svěřenými prostředky a řádně a hospodárně zacházet s inventářem školy
  • soukromé návštěvy nepřijímat v pracovní době
  • každou návštěvu ve škole ohlásit řediteli školy
  • služební telefon(tj.telefon školy) používat jen k pracovním účelům, soukromé hovory ( telefon k nim lze využít jen v naléhavém případě)zapisovat do sešitu a každý měsíc vyrovnat příslušnou částku
  • dodržovat pravidla chování – viz. Roční pracovní plán,pracovní povinnosti

Všichni pedagogičtí pracovníci mají povinnost

  • dodržují legislativu týkající se školství (zejména Zákon 561/2004 Sb., školský zákon, vyhlášku 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, Pracovní řád. všechny interní směrnice a ustanovení- např. BOZP, PO, atd.)
  • ve škole i ve třídách zodpovídají za úroveň výchovně-vzdělávací práce
  • jejich práce vychází z pracovní náplně, z ročního plánu, prováděcích plánů, Kurikula a závěrů pedagogických porad
  • od chvíle, kdy převezmou dítě od zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby předání jiné paní učitelce, zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě, jsou za ochranu a bezpečnost dítěte osobně odpovědny
  • odmítnou dítě v případě, že u dítěte jsou nalezeny vši nebo vykazuje známky infekčního onemocnění

 

Čl. II Upřesnění podmínek pro přijetí a ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole

5.            Přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání

Zápis dětí do MŠ bývá vždy začátkem kalendářního roku v předem stanoveném termínu. Přednostně se přijímají do MŠ děti, které v období od 1. 9. do 31. 8. následujícího kalendářního roku dovršily 6 let věku nebo děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky. Viz. „Vnitřní směrnice ke stanovení výše úplaty ..." a „Kritéria pro přijímání dětí …“

 

Pro přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání předkládá zákonný zástupce dítěte:

 

a)      žádost zákonného zástupce o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání – příloha č. 1

b)      evidenční list dítěte potvrzený pediatrem a podepsaný zákonným zástupcem.

c)       oznámení rodičů , pověření - Rodiče, kteří jsou rozvedeni  a dítě je soudním příkazem s nabytou právní mocí svěřeno do péče jednoho z rodičů prosíme, aby velmi přesně vyznačili do „ k vyzvedávání dítěte z MŠ" osoby, které mohou dítě z mateřské školy vyzvedávat. Podle Zákona o rodině upozorňujeme, že rodič, který nemá dítě do péče svěřeno, se může na své dítě informovat, ale nebude mu umožněno se s dítětem setkat

d)       

e)      přihlášku ke stravování

f)       potvrzení o tom, že se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci

 

Při přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání může vedoucí učitelka školy sjednat se zákonným zástupcem zkušební pobyt dítěte v mateřské škole v délce nejvýše 3 měsíce. Výběrové řízení je plně v kompetenci ředitele školy. Dítě lze přijmout i v průběhu školního roku, uvolní- li se místo.

Mateřská škola může přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že proti nákaze je imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci.

Do jednoho měsíce po obdržení rozhodnutí o přijetí se rodiče dostaví do mateřské školy, kde proběhne informativní schůzka, přinesou vyplněný evidenční list dítěte, dozví se informace o provozu a řádu mateřské školy, o platbách za předškolní vzdělávání, za školní stravování dětí, způsob a termíny úhrady, domluví si průběh adaptace a konkrétní nástupní termín dítěte do mateřské školy.

V evidenčním listu dítěte bude vyplněno: jméno a příjmení dítěte, rodné číslo, státní občanství a místo trvalého pobytu, dále jméno a příjmení zákonného zástupce, místo trvalého pobytu a adresa pro doručování písemností a telefonické spojení.

Zdravotní stav dítěte a potvrzení o pravidelném očkování doplní do evidenčního listu nebo do přihlášky dítěte do MŠ dětský lékař, a to před nástupem do mateřské školy.

Rodiče nahlásí v mateřské škole každou změnu ve výše uvedených údajích (zejména místo trvalého pobytu a telefon).

INFORMACE O DĚTECH JSOU DŮSLEDNĚ VYUŽÍVÁNY POUZE A JEN PRO VNITŘNÍ POTŘEBU ŠKOLY, OPRÁVNĚNÉ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY A SAMOSPRÁVY A PRO POTŘEBU UPLATNĚNÍ ZÁKONA č.106/1999 Sb. O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM.

 

6.           Rozhodnutí ředitele základní školy a mateřské školy o přijetí dítěte k předškolnímu  vzdělávání

Na základě žádosti zákonného zástupce vydává ředitel základní školy a mateřské školy Rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, a zákonem 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.

7.            Ukončení vzdělávání z důvodu neúčasti dítěte na vzdělávání

Ředitel školy může po předchozím upozornění písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte, pokud se nepřetržitě neúčastnilo vzdělávání po dobu delší než dva týdny a nebylo omluveno zákonným zástupcem podle stanovených pravidel uvedených v bodech 16. 1. až 16. 3 tohoto školního řádu.

8.            Ukončení vzdělávání dítěte z důvodu narušování provozu mateřské školy ze strany zákonných zástupců

V případě, že zákonní zástupci dítěte závažným způsobem nebo opakovaně porušují pravidla stanovená v bodě 18. tohoto školního řádu, může ředitel po předchozím upozornění písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole z důvodu narušování provozu mateřské školy.

9.            Ukončení vzdělávání dítěte ve zkušební době

Pokud při přijetí dítěte ke vzdělávání v mateřské škole byla stanovena zkušební doba pobytu a lékař nebo školské poradenské zařízení v průběhu této zkušební doby doporučí nezatěžovat dítě dalším vzděláváním, může ředitel   školy na základě písemného oznámení – žádosti  zákonných zástupců rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole.

10.          Ukončení vzdělávání z důvodu nehrazení úplaty za vzdělání nebo  stavného

                V případě, že zákonní zástupci dítěte opakovaně nedodržují podmínky stanovené pro úhradu úplaty za vzdělávání nebo stravného uvedené v tomto školním řádu, může ředitel po předchozím upozornění písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole z důvodu nehrazení stanovených úplat.

11.         Přístup ke vzdělávání a školským službám cizinců

Přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky mají také občané jiného členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci. Cizinci ze třetích států (nejsou občany EU) mají přístup k předškolnímu vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky (občané EU), pokud mají právo pobytu na území ČR na dobu delší než 90 dnů, pokud jsou azylanty, osobami požívajícími doplňkové ochrany, žadatelé o udělení mezinárodní ochrany nebo osoby požívající dočasné ochrany.

 

Čl. III Upřesnění výkonu práv a povinnosti zákonných zástupců při vzdělávání dětí a  pravidla vzájemných vztahů zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky mateřské školy

 

12.          Změna stanovených podmínek pobytu dítěte, způsobu a rozsahu jeho stravování

Při přijetí dítěte do mateřské školy vedoucí jídelny písemně dohodne se zákonnými zástupci  délku jeho pobytu v těchto dnech ,  zároveň způsob a rozsah jeho stravování po dobu pobytu v mateřské škole. Pokud zákonní zástupci budou požadovat změnu těchto sjednaných podmínek, je nutno tuto změnu opět dohodnout s vedoucí jídelny.

Děti se v MŠ stravují 3x denně. Strava se k nám dováží ze školní jídelny Bělotín.

Prosíme Vás o dodržování splatného termínu - tj. vždy měsíc předem (tedy za říjen zaplatit nejpozději do 30. 9. atd.)

13.          Upřesnění podmínek pro přebírání dětí od zákonných zástupců ke vzdělávání v mateřské škole a pro jejich předávání zákonným zástupcům po ukončení vzdělávání

Zákonní zástupci a osoby jimi pověřené mohou děti přivádět do mateřské školy od 6:30 hod. Vstup do budovy vám umožní paní učitelka či provozní zaměstnanec  po zazvonění a ohlášení vašeho jména. Časové omezení příchodu dítěte do školky žádné není. Děti obvykle přicházejí do mateřské školy do 9:00 hodin, jinak po dohodě s paní učitelkou dle aktuální potřeby rodičů.

Při příchodu do mateřské školy rodiče převlékají děti v šatně. Věci dětí ukládají podle značek dítěte do označených poliček a skříněk. Věci dětí rodiče označí tak, aby nemohlo dojít k záměně a PŘEDEJTE paní učitelce do třídy osobně. Rodiče, kteří pouští do mateřské školy dítě samotné a nebo ho nechají v šatně a odejdou, aniž by o tom informovali paní učitelku, činí tak na vlastní riziko a nebezpečí. Právnická osoba, která vykonává činnost mateřské školy, vykonává dohled nad dítětem od doby předání dítěte paní učitelce do třídy až do doby , kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě.

 Zákonní zástupci si přebírají dítě po skončení jeho vzdělávání od pedagogického pracovníka mateřské školy  do které dítě dochází, popřípadě na zahradě mateřské školy a to v době určené mateřskou školou k přebírání dětí zákonnými zástupci. V případě, že je se zákonnými zástupci dítěte dohodnuta individuální délka jeho pobytu v mateřské škole, bude s nimi i samostatně dohodnut způsob přebírání dítěte ke vzdělávání a jeho předávání po ukončení vzdělávání. Zákonní  zástupci dítěte mohou pověřit jinou osobu pro jeho přebírání a předávání při vzdělávání v mateřské škole. Vystavené písemné pověření podepsané zákonnými zástupci dítěte předají zákonní zástupci učitelce mateřské školy. V případě potřeby vydáme Vaše dítě i nám cizí osobě jen na základě písemného zmocnění, které musí obsahovat: datum, jméno osoby která dítě odvádí, číslo OP, který musí při převzetí dítěte předložit, jméno dítěte, podpis rodiče. Přivítáme, budete-li nás při ranním příchodu informovat o odpoledním vyzvednutí dítěte jinou osobou než rodiči.

Pokud si pověřená osoba nevyzvedne dítě do stanovené doby, příslušný pedagogický pracovník

a)         pokusí se pověřené osoby kontaktovat telefonicky

b)        informuje telefonicky ředitele školy

c)         řídí se postupem doporučeným MŠMT - obrátí se na obecní úřad, který je podle § 15 zákona č. 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí povinen zajistit dítěti neodkladnou péči

d)        případně se obrátí na Policii ČR - podle § 43 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, má každý právo obrátit se na policistu a policejní útvary se žádostí o pomoc

 

(pozn.: Učitelka si však nemůže vzít dítě domů, ani jí nelze tuto povinnost uložit. Podle § 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, právnická osoba vykonávající činnost mateřské školy vykonává dohled nad dítětem až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Dobu, po kterou učitelka s dítětem zůstává po skončení své pracovní doby, je nutno posuzovat jako nařízenou práci přesčas. V této době by však měla s dítětem setrvávat na území mateřské školy.)

14.          Konkretizace způsobu informování zákonných zástupců dětí o průběhu jejich vzdělávání a dosažených výsledcích

Zákonní zástupci dítěte se mohou informovat o cílech, zaměření, formách a obsahu vzdělávání konkretizovaných podle podmínek uplatněných v mateřské škole ve školním vzdělávacím programu, který je volně přístupný na nástěnce v chodbě mateřské školy a na webových stránkách školy.

Zákonní zástupci dítěte se mohou průběžně během roku v době určené pro příchod dětí do mateřské školy a jejich předání ke vzdělávání informovat u pedagogického pracovníka vykonávajícího pedagogickou činnost ve třídě, do které dítě dochází, o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte.

Vedoucí  učitelka  mateřské školy nejméně dvakrát za školní rok svolává schůzky, na kterých jsou zákonní zástupci dětí informováni o všech rozhodnutích mateřské školy týkajících se podstatných záležitostí vzdělávání dětí. V případě nezbytné potřeby může být svolána i mimořádná schůzka rodičů s vedením mateřské školy, a to zejména z provozních důvodů.

Zákonní zástupci dítěte si mohou domluvit s ředitelem školy, vedoucí učitelkou MŠ nebo s pedagogickým pracovníkem školy vykonávajícím pedagogickou činnost ve třídě, individuální pohovor, na kterém budou projednány podstatné připomínky zákonných zástupců ke vzdělávání dítěte.

Ředitel školy, vedoucí učitelka nebo pedagogický pracovník vykonávající pedagogickou činnost ve třídě, do které dítě dochází, mohou vyzvat zákonné zástupce, aby se osobně dostavili k projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte.

Rádi vám také předáme svoje zkušenosti, pomůžeme vyřešit problémy a půjčíme odbornou literaturu a další věci. Budeme rádi,když se přijdete podívat na naši práci s dětmi a nebo když si přijdete za námi pohrát. Dveře jsou pro vás vždy otevřené a my uvítáme tu nejbližší spolupráci s vámi. Využívejte námi nabízené hovorové hodiny po celý rok.

Kdykoli je každému z vás k dispozici nejen „Kurikulum", ale i ostatní dokumentace - ve kterém se dočtete vše o výchovném zaměření, jak pracujeme s dětmi, jak si představujeme spolupráci s vámi rodiči, jaké akce chystáme atd. – obraťte se na naší paní ředitelku. Velice uvítáme spolupráci na dotváření a vytváření tohoto programu, rádi přijmeme vaše připomínky, nápady, rady – budete vás vždy včas informovat, kdy a kde se budeme scházet (společná posezení).

15.          Informování zákonných zástupců dětí o mimořádných školních a mimoškolních akcích

Pokud mateřská škola organizuje a pořádá akce, jako jsou výlety, exkurse, divadelní a filmová představení pro děti, besídky, dětské dny apod., informuje o tom v dostatečném předstihu zákonné zástupce dětí prostřednictvím sdělení pedagogickým pracovníkem při předávání dítěte zákonnému zástupci po ukončení denního vzdělávání, popřípadě písemným upozorněním umístěným na nástěnkách či info místech školy.

16.        Konkretizace způsobu omlouvání dětí zákonnými zástupci z každodenního vzdělávání a způsobu informování o jejich zdravotním stavu

Pokud je zákonnému zástupci dopředu známá krátkodobá nepřítomnost dítěte při vzdělávání v mateřské škole, oznámí tuto skutečnost včetně uvedení důvodu a doby nepřítomnosti dítěte v dostatečném předstihu telefonickou formou nebo osobně mateřské škole.

V případě, že dítě onemocní nebo se mu stane úraz a nemůže se z tohoto důvodu účastnit vzdělávání, oznámí tuto skutečnost bez zbytečného odkladu zákonný zástupce mateřské škole a to včetně předpokládané doby nepřítomnosti dítěte v mateřské škole.  Oznámení  této nepředvídané nepřítomnosti dítěte je možné i telefonicky.

Při předávání dítěte ke každodennímu vzdělávání v mateřské škole informuje zákonný zástupce dítěte přejímajícího pedagogického pracovníka o případných menších zdravotních obtížích dítěte, které by mohly mít vliv na omezení jeho činnosti při vzdělávání.

Zákonní zástupci dítěte informují mateřskou školu o každé změně zdravotní způsobilosti dítěte, o větších zdravotních potížích a dalších závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání dítěte.

17.          Stanovení podmínek pro úhradu úplaty za předškolní vzdělávání a stravného v mateřské  škole

            

Zákonní zástupci dodržují při úhradě úplaty za předškolní vzdělávání podmínky stanovené ve směrnici o úplatě v MŠ.

Zákonní zástupci dodržují při úhradě stravného podmínky stanovené ve směrnici o úhradě stravného.

18.          Základní pravidla chování zákonných zástupců dětí při vzájemném styku se zaměstnanci mateřské školy, s jinými dětmi docházejícími do mateřské školy a  s ostatními zákonnými zástupci

Při pobytu v mateřské škole zákonní zástupci dětí

a)      dodržují stanovenou organizaci provozu mateřské školy a vnitřní režim mateřské školy,

b)      řídí se školním řádem mateřské školy,

c)       dodržují při vzájemném styku se zaměstnanci mateřské školy, s jinými dětmi docházejícími do mateřské školy a s ostatními zákonnými zástupci dětí pravidla slušnosti  a vzájemné ohleduplnosti.

 

 

Čl. IV Provoz a vnitřní režim mateřské školy

19.          Podmínky provozu a organizace vzdělávání v mateřské škole

Mateřská škola je zřízena jako škola s celodenním provozem s určenou dobou pobytu od 6:30 do 16:30 hod.

V měsících červenci a srpnu může ředitel školy po dohodě se zřizovatelem stanovený provoz v bodě 19. 1 tohoto školního řádu omezit nebo přerušit a to zejména z důvodu stavebních úprav, předpokládaného nízkého počtu dětí v tomto období, nedostatku pedagogického personálu apod. Rozsah omezení nebo přerušení oznámí ředitelka mateřské školy zákonným zástupcům dětí nejméně 2 měsíce předem.

Provoz mateřské školy lze ze závažných důvodů a po projednání se zřizovatelem omezit nebo přerušit i v jiném období . Za závažné důvody se považují organizační či technické příčiny, které znemožňují řádné poskytování předškolního vzdělávání. Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní ředitel  školy na přístupném místě ve škole neprodleně poté, co o omezení nebo přerušení provozu rozhodne.

Vzdělávání v mateřské škole probíhá ve 3 ročnících, přičemž do jedné třídy mateřské školy lze zařadit děti z různých ročníků.

Mateřská škola může organizovat zotavovací pobyty ve zdravotně příznivém prostředí bez přerušení vzdělávání, školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy. O uskutečnění těchto pobytů, výletů a dalších akcí informuje mateřská škola zákonné zástupce dětí nejméně týden před jejich zahájením.

20.          Vnitřní denní režim při vzdělávání dětí

Předškolní vzdělávání dětí podle stanoveného školního vzdělávacího (rámcového) programu probíhá v základním denním režimu (příklad)

Provoz školy je od 6:30 hod - 16:30 hod.

K dobré životosprávě napomáhá pravidelný rytmus a řád umožňující učitelce pružné rozhodování.

Organizace dne ve třídách

6:30 - v tuto dobu se otevírá mateřská škola, děti se scházejí v 1.třídě, kde se mohou v klidu  dospat a nebo si vybrat činnost, hru, hračku.

7:00 - děti se rozchází do svých tříd, kde si vybírají podle zájmu hru, řízenou nebo spontánní činnost.

8:30 - 9:00 - podává se svačina, čerstvé ovoce nebo zelenina, děti jdou svačit podle toho, jak dokončí činnost nebo hru.

9:0010:00-děti se účastní skupinových činností dle tématických plánů, zaměřených na výchovu a vzdělávání.

10:0011:30 -Podle počasí provádíme část výchovně vzdělávací práce venku. Seznamování s přírodou, tvořivé a sportovní činnosti.

11:3012:00 -obědváme, děti si polévku nalévají samy (dle uvážení učitelky) a o velikosti porce se domluví s paní učitelkou, mají možnost si kdykoliv přidat.

12:0014:00 - po obědě jdou děti odpočívat. Do pyžamka se převlékají všechny děti, které jdou odpočívat na lehárnu. Děti, které nemají potřebu odpočinku si vyslechnou pohádku,dále mají připravenou relaxační činnost.

 

14:00 – 14:30 – děti postupně vstávají, následuje duševní hygiena, svačíme, hrajeme si nebo jdeme ven.

14:30 - 16:30 - do této doby děti odchází domů, školka se uzavírá

Časy se dodržují přibližně, protože vycházíme z tempa dětí. Při přechodech na zahradu a ze zahrady odchází děti do šatny postupně. V případě, že si budete chtít vyzvednout dítě po obědě, uvítali bychom, kdybyste tuto informaci sdělili učitelce.

Byli bychom rádi, pokud dítě v době Vašeho příchodu ještě není po jídle, kdybyste nenaléhali, nevybízeli dítě k rychlému odchodu, a vyčkali trpělivě v šatně. Pokud zde zůstanou děti i po obědě, máte možnost se rozhodnout po konzultaci s třídní učitelkou, zda Vaše dítě potřebuje spánek na lehátku nebo ne. Pro děti, které nemají potřebu spánku, jsou připraveny náhradní zájmové činnosti pod vedením paní učitelky. Zvažte tuto nabídku opravdu dobře. Každý z Vás zná nejlépe své dítě a víte, zda odpolední odpočinek potřebuje nebo ne. Může to být každý den jinak. Zkuste svoje dítě respektovat, ale také nedejte na lákavé jásání „hurá, já nemusím spát"- i paní učitelka pozná, jak na tom dítě se spaním zrovna ten den je. Délka pobytu dětí v MŠ by měla odpovídat požadavkům správné životosprávy a respektování jejich biorytmů.

Doporučujeme, aby dítě, které přichází do školy brzy ráno bylo nasnídané. Dopolední svačinka je mezi 8:30 - 9:00 hod. V mateřské škole je celodenní pitný režim, jak ve třídě, tak i na zahradě.

Oblečení do třídy

  • hrací kalhoty do pasu nebo tenké tepláky, zástěrku na zapínání vpředu, bavlněné tričko přes hlavu nejlépe s krátkým rukávem (to proto, že se vyhneme mokrým rukávům při hygieně i při jídle), přezůvky s pevnou patou a protiskluzovou podrážkou (z bezpečnostních důvodů).

VŠECHNY VĚCI JE NUTNÉ MÍT PODEPSANÉ nebo označené!

  • Nedávejte dětem látkové kapesníky, mají k dispozici kapesníky papírové, jsou hygieničtější.
  • Snažte se děti oblékat přiměřeně k počasí.
  • Jedenkrát týdně je vhodné kontrolovat čistotu oblečení jak do třídy, tak na zahradu (každý pátek je vhodné vzít oblečení domů na vyprání).
  • Občas je dobré překontrolovat boty na zahradu

UVÍTÁME, BUDELI MÍT DÍTĚ V ŠATNĚ NÁHRADNÍ OBLEČENÍ(spodní prádlo, tričko, punčocháče a ponožky).

Prosíme, nedávejte dětem do školky cenné předměty a hračky. Na spaní si mohou děti přinést plyšové zvířátko, které si tu mohou v postýlce nechávat. Na oblíbené hračky z domova budou mít děti „Týden ve školce s mojí nejoblíbenější hračkou".

Nedávejte dětem do školky žádné žvýkačky, tvrdé cucavé bonbóny a jiné dobroty. Je lepší, když dítě slaví narozeniny, přinést sušené ovoce. Děkujeme za vstřícnost a pochopení.

A ještě prosba k Vám...

Snažíme se mít naši „ školičku" pěknou, čistou a pořád hezky uklizenou. Budeme rádi, když nám v tom pomůžete i takovou maličkostí, že budete udržovat pořádek v šatnách a povedete k tomuto i svoje děti ( neodkládejte na okna oblečení, na zemi se také dobře nevyjímá pohozený svetr, šála nebo kalhoty, i boty mají své určené místo atd.) Oblečení načichlé cigaretovým kouřem, nemá místo v dětské šatně MŠ. Zavírejte bezpečnostní dveře na chodbu!!! Děkujeme.

21.          Doba určená pro přebírání dětí zákonnými zástupci

Děti, které chodí domů po obědě, si vyzvedávají rodiče mezi 11:45 a 12 hod.

Ostatní děti se rozcházejí mezi 14:00 hod a 16:30 hod. V případě, že si rodiče dítěte s celodenním pobytem potřebují výjimečně vyzvednout dítě před odpolední svačinou, oznámí tuto skutečnost ráno při předávání dítěte do třídy. Při odchodu dostanou děti náhradní svačinu – pokud to umožňují hygienické normy.

PROVOZ MATEŘSKÉ ŠKOLY JE DO 16:30 HODIN, TÍM KONČÍ I PRACOVNÍ DOBA PANÍ UČITELKY.

V případě, že si rodiče nebo jimi pověřené osoby dítě do této doby nevyzvednou a budou-li veškeré pokusy o telefonický kontakt s rodiči, marné, nebo pokud se nedochvilnost o vyzvednutí dítěte bude opakovat, oznámí učitelka tuto skutečnost sociální pracovnici. Ta zajistí převzetí dítěte a postará se o další pokus předání dítěte zákonným zástupcům

22.          Délka pobytu dětí v MŠ:

Délka pobytu dítěte se řídí podle individuálních potřeb rodičů. Dítě může chodit do MŠ na celý den, nebo jen na dopoledne s obědem. Děti přicházejí do MŠ do 9:00 hod. Pozdější příchody dohodnou rodiče s učitelkami předem.

23.          Způsob omlouvání dětí:

Rodiče mohou omluvit nepřítomnost dítěte (např.):

a)                  osobně ve třídě učitelce

b)                 telefonicky na číslech:

24.          Odhlašování a přihlašování obědů

Přihlašování nebo odhlašování obědů můžete provést buď osobně, emailem nebo telefonicky u vedoucí jídelny, vždy však nejpozději do 7.00 hodin ráno.

Není-li dítě včas odhlášeno, počítá se s ním automaticky další den na jídlo a naopak, pokud není včas přihlášeno, na oběd ani svačiny, se s ním nepočítá, tedy nemá nárok na stravu a nemůžeme ho přijmout ten den do MŠ. Toto je nařízení dané vyhláškou a my ho musíme respektovat.

Pokud dítě není odhlášeno a náhle onemocní, mohou si rodiče pouze ten den oběd vyzvednout do jídlonosičů od 11:40 do 12:00 hod. Jídlo, které je vydáno v první den nemoci dítěte do jídlonosičů, je určeno k okamžité spotřebě! Další dny po dobu nemoci vašeho dítěte si stravu v MŠ nemůžete vyzvedávat, dítě na ni nemá nárok.

Jakékoliv nesrovnalosti ohledně stravování s vámi vyřeší paní vedoucí školní kuchyně.  Agendu ohledně školního stravování má na starost vedoucí jídelny, která zodpoví případné nesrovnalosti.

25.          Pobyt venku

Za příznivého počasí tráví děti venku nejméně dvě hodiny.

Důvodem vynechání pobytu venku jsou: silný vít, déšť, mlha, znečištěné ovzduší nebo teplota pod – 10°C, stejně tak vysoké teploty v letních měsících. Zahradu využíváme (pokud nám to počasí dovolí) co nejvíce. Děti si na zahradě hrají, pracují, svačí a některé další činnosti se přenáší na zahradu ze třídy (výtvarné činnosti, pracovní, tvoření z keramické hlíny, dramatické, ekologické, pohybové činnosti atd.). A to nejen od jara do podzimu, ale i v zimě.Děti mají k dispozici dvě pracovní plochy pro hru s přírodním materiálem , sad, farní zahradu,zahradní domečky,sportovní dráhu,fotbalové a dopravní hřiště.

Po zkušenostech doporučujeme následující vybavení Vašich dětí: 

Oblečení na zahradu

  • Léto - kraťasy, tričko nebo tílko, čepici s kšiltem a brýle proti sluníčku, sandály a opalovací krém
  • Zima - overal, dostatečně velké sněhule, rukavice na gumě, čepici, šálu
  • Jaro a podzim - flisovou nebo šusťákovou soupravu, tenisky, botasky, bavlněná čepici

Oblečení na zahradu dejte prosím dětem takové, aby vám nevadilo, když je ušpiní nebo roztrhnou. Všechno toto oblečení na školní zahradu nechávejte v MŠ a zdůrazněte dětem, kde mají ve skříňce uložené věci na zahradu a kde na odchod domů.  Je dobré občas zkontrolovat, zda už oblečené není malé.

Oblékejte děti úměrně podle počasí a teploty venku. S dětmi chodíme ven za každého počasí, kromě silného větru, deště a mrazu. Býváme s dětmi dvě hodiny venku (rodiče, kteří vozí děti do školky autem, by si měli tuto skutečnost uvědomit - děti nemají vždy připravené dostatečně teplé oblečení, čepice nebo rukavice, někdy nemají ani mikinu či bundu).

  • Nedávejte dětem látkové kapesníky, mají k dispozici kapesníky papírové, jsou hygieničtější.
  • Snažte se děti oblékat přiměřeně k počasí.

26.          Změna režimu

Stanovený základní denní režim může být pozměněn v případě, že to vyplývá ze školního vzdělávacího (rámcového) programu a v případě výletů, exkursí, divadelních a filmových představení pro děti, besídek, dětských dnů a jiných akcí.

 

Čl. V Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

27.          Péče o zdraví a bezpečnost dětí při vzdělávání

Mateřská škola vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je pedagogický pracovník převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem dítěte.

Zejména vzhledem k ochraně zdraví ostatních dětí může pedagogický pracovník, pokud  má   při přebírání dítěte od zákonného zástupce nebo jim pověřené osoby podezření, že dítě není zdravé, požádat zákonného zástupce o doložení zdravotní způsobilosti dítěte ke vzdělávání formou předložení potvrzení od ošetřujícího lékaře. Není-li dítě zdravotně v pořádku, je vhodné s ním navštívit lékaře. Berte prosím ohled na ostatní děti i na nás dospělé. Po vyšetření u lékaře přivítáme, oznámíte-li nám diagnózu a předpokládanou dobu léčby.  V případě výskytu vší, infekčního onemocnění u dítěte, rodič neprodleně tuto skutečnost oznámí mateřské škole. Při příznacích onemocnění dítěte (teplota, zvracení, zánět spojivek, bolení bříška, kašel, zelená rýma...) v době pobytu v mateřské škole budou rodiče telefonicky informováni a vyzváni k vyzvednutí dítěte  a k zajištění další zdravotní péče o dítě. Nejlepší řešení je, když si nemocné dítě co nejdříve převezmete.

DÍTĚ S TEPLOTOU, NACHLAZENÍM, NEDOLÉČENOU NEMOCÍ DO KOLEKTIVU ZDRAVÝCH DĚTÍ NEPATŘÍ

Motto:Bez pohybu není život-my se hýbeme každý den, protože chceme dobře růst,být silné,šikovné,zdatné a zdravé.

Naše mateřska škola preferuje zdravý životní styl, snažíme se poskytnou dětem co nejvíce přirozeného pohybu, zdravou životosprávu a vytvářet u dětí vnitřní pohodu. Jezdíme každý týden plavat, cvičíme jógu a na školním hřišti se věnujeme různým pohybovým aktivitám (v zimním období využíváme tělocvičnu ZŠ).

Také podporuje správné dýchání u dětí hrou na zobcovou flétnu. Každý týden navštěvují naše děti ve školce dle zájmu tzv. dílny, kde se rozvíjejí po stránce hudební, výtvarné ,dramatické a pohybové.

Správné držení těla podporujeme u našich dětí každodenním cvičením jógy, pohyb.  dovednostmi v rámci projektu ,,Rosteme s Ferdou Mravencem´´(podrobně se zabývající vadným držením těla a ovládáním pohybového aparátu.)

K osvojení návyků v oblasti ústní hygieny mají děti možnost si čistit zoubky každý den s podporou zubní lékařky, hravou formou vedeme osvětu programu  ,, Zoubky jako perličky´´.

K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo území mateřské školy stanoví  ředitel  školy počet pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho pedagogického pracovníka připadlo nejvýše

a) 20 dětí z běžných tříd, nebo

b) 12 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti se zdravotním postižením.

Výjimečně může ředitel mateřské školy zvýšit počty dětí uvedené

a) v odstavci 2 písm. a), nejvýše však o 8 dětí, nebo

b) v odstavci 2 písm. b), nejvýše však o 11 dětí.

Při zvýšení počtu dětí podle odstavce 3 nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.

Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti určí ředitel mateřské školy počet pedagogických pracovníků tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se zdravotním postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví.

Při vzdělávání dětí dodržují pedagogičtí pracovníci pravidla a zásady bezpečnosti a ochrany    zdraví při práci, které pro tuto oblast stanoví platná školská a pracovněprávní legislativa.

Zejména při dále uvedených specifických činnostech, které vyžadují zvýšený dohled na bezpečnost dětí, dodržují pedagogičtí pracovníci i ostatní zaměstnanci následující zásady, podrobněji popsané v dalších směrnicích školy, zejména směrnicí k výletům, školám v přírodě a BOZP:

Při přesunech dětí při pobytu mimo území mateřské školy po pozemních komunikacích se pedagogický dozor řídí pravidly silničního provozu.

pobyt dětí v přírodě

·      využívají se pouze známá bezpečná místa, pedagogičtí pracovníci dbají, aby děti neopustily vymezené prostranství

·      pedagogičtí pracovníci před pobytem dětí zkontrolují prostor a odstraní všechny nebezpečné věci a překážky (sklo, hřebíky, plechovky,  ostré velké kameny apod.)

sportovní činnosti a pohybové aktivity

·      před cvičením dětí a dalšími pohybovými aktivitami, které probíhají ve třídách, popřípadě v jiných vyčleněných prostorách v objektu budovy mateřské školy nebo probíhají na venkovních prostorách areálu mateřské školy, kontrolují pedagogičtí pracovníci školy, zda prostory jsou k těmto aktivitám dostatečně připraveny, odstraňují všechny překážky, které by mohly vést ke zranění dítěte a při použití tělocvičného načiní a nářadí kontrolují jeho funkčnost a bezpečnost

·      pedagogičtí pracovníci dále dbají, aby cvičení a pohybové aktivity byly přiměřené věku dětí a podle toho přizpůsobují intenzitu a obtížnost těchto aktivit individuálním schopnostem jednotlivých dětí

pracovní a výtvarné činnosti

·      při aktivitách rozvíjejících zručnost a výtvarné cítění dětí, při kterých je nezbytné použít nástroje jako jsou nůžky, nože, kladívka apod., vykonávají děti práci s těmito nástroji za zvýšené opatrnosti a výhradně pod dohledem pedagogického pracovníka školy, nástroje jsou zvlášť upravené (nůžky nesmí mít ostré hroty apod.)

 

V ostatních otázkách BOZP se škola řídí svojí směrnicí k BOZP, která je součástí školního řádu a metodicky vychází z Metodického pokynu MŠMT k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 22. 12. 2005, čj. 37014/2005-25.

Děti jsou proti ztrátám a úrazům pojištěny u Kooperativy, pojišťovny a.s. Pojištění se vztahuje i na výlety a školy v přírodě.

28.          Ochrana před rizikovým chováním a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

Důležitým prvkem ochrany před rizikovým chováním je i výchovně vzdělávací působení na děti již předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života.  V rámci školního vzdělávacího programu jsou proto děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejím věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video) patologického hráčství (gamblerství), vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.

V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí provádí pedagogičtí pracovníci mateřské školy monitoring a screening vztahů mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích a to ve spolupráci se zákonnými zástupci a za pomoci školských poradenských zařízení.

Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pedagogickými pracovníky a mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci dětí.

Čl. VI Zacházení a majetkem mateřské školy

29.          Chování dětí při zacházení s majetkem mateřské školy v rámci vzdělávání

Po dobu vzdělávání při pobytu dítěte v mateřské škole zajišťují pedagogičtí pracovníci, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacími potřebami a nepoškozovaly ostatní majetek mateřské školy.

30.          Povinnosti zákonných zástupců při zacházení s majetkem mateřské školy při jejich pobytu v mateřské škole

Zákonní zástupci pobývají v mateřské škole jen po dobu nezbytně nutnou pro převlečení dítěte do oblečení určenému ke vzdělávání a předání dítěte pedagogickému pracovníkovi mateřské školy a pro převzetí dítěte a převlečení do šatů, v kterých dítě přišlo do mateřské školy a po dobu jednání s pedagogickými zaměstnanci školy týkajícího se vzdělávání dítěte.

Po dobu pobytu v prostorách mateřské školy jsou zákonní zástupci povinni chovat se tak, aby nepoškozovali majetek mateřské školy a v případě, že zjistí jeho poškození, nahlásili tuto skutečnost neprodleně pedagogickému pracovníkovi školy.

31.          Zabezpečení budovy MŠ

Školní budova je volně přístupná zvenčí pouze v době, stanovené pro přijímání dětí, nebo kdy je dozírajícími zaměstnanci školy zajištěna kontrola přicházejících osob. Každý z pracovníků školy, který otevírá budovu cizím příchozím, je povinen zjistit důvod jejich návštěvy a zajistit, aby se nepohybovali nekontrolovaně po budově. Během provozu školy jsou zevnitř volně otevíratelné dveře hlavního vchodu i všech únikových východů. Spojovací dveře na chodby oddělení jsou opatřeny bezpečnostní klikou, umístěnou v takové výšce, aby si děti nemohly dveře samovolně otevřít .

32.          Další bezpečnostní opatření

Ve všech budovách a prostorách školy platí přísný zákaz požívání alkoholu, používání nepovolených elektrických spotřebičů, odkládání osobních věcí zaměstnanců na místa, která k tomu nejsou určena.